torsag



Ett par dagar in på min nya diet så kan jag säga att jag är väldigt positivt överaskad,
och då har ändå mina matlagningskunskaper legat på en väldigt amatörmässig nivå.
Ett av mina största problem jag hade innan jag bytte kost var att jag hade tappat begreppet "lagom" när det kom till mat. Jag fann mig själv nästan jämt ta mera mat än Jojjo och jag var ständigt sugen på mera mat eller snacks (i mitt fall bröd).

Jag trodde att jag skulle gå runt och vara hungrig hela tiden som råkostare, för helt ärligt, hur mättande är det med en banan och lite sallad? Sjukt mättande, är svaret. Om man gör det på "rätt" sätt.
Jag startar dagen med en smoothie som håller igång mig ända fram till lunch och där käkar jag lite igen och så fortsätter det och sen vips är dagen slut.
Det är nästan på gränsen till att jag underäter, för jag blir inte alls hungrig och "sugen" på mat som tidigare.
Kanske för att jag var sämst på att äta mellanmål och sånt tidigare.
Mina matvanor var, trots att jag åt nyttigt, en tågolycka.
Stor och pampig frukost och sen ingen mat förrän fyra då jag var skithungrig och mosar i mig 4 rostmackor och 2 knäckebröd och sen är jag inte hungrig förrän nio och det blir skitsen middag..
Jag känner att jag är mycket mera balanserad just hungermässigt och jag går inte runt hela tiden och tänker på mat. Lagom stadig frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag (eftersom jag tränar kastar jag in en kvällssmoothie också).

Jag är bara inne på min första vecka och mycket kan ändras, men jag tycker mig ändå kunna se små positiva effekter redan. För mig är det otroligt skönt att inte gå omkring och tänka på mat hela tiden utan kan ha ett jämnt matintag under dagen så att jag inte faller in i de där fällorna då man blir galet hungrig till följd av matkoma.
Vi får se hur det här artar sig.

Något som står lite i vägen är att vi har en väldigt dålig mixer,
och som råkostare så är en matberedare mer eller mindre gud eftersom att mycket mixas.
Skulle behöva en bättre, mera anpassad för det här, men det känns olönt just nu och dessutom har vi inga pengar alls.

Sen är jag en riktig kunskapsjunkie gällande mat och nya recept.
Det är något av det roligaste jag vet - att laga mat och att ständigt hitta nya smaker och nya sätt att kombinera råvaror och skapa något härligt som man inte visste fanns eller gick att göra.
Jag tycker om när det är lite småsvårt så att man får utmana sig själv, annars skulle det nog inte ha funkat att vara vegan.

För mera recept och matbilder så finns jag på bilddagboken, heter "firecracker" där.
Nu ska mina kex in i ugnen. Jag har kvar några från förra satsen, men jag blev så glad av dem och att det var så enkelt att göra att jag bestämde mig för att göra en ny sats idag!

Kommentarer
Postat av: Mina

vad kul att det känns bra för dig!

2010-10-29 @ 00:02:05
URL: http://minaskaflytta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0