Raw food



Jag har inte skrivit på länge om min diet.
Sen jag började med dieten 26/10 har jag gått ner 4 kg.
Det låter kanske inte som så mycket, men för mig är det enormt mycket.
Jag har haft stora problem med att gå ner i vikt så fyra kilo är riktigt bra för mig.
Det hade säkert kunnat vara mera om jag lagt ner mera tid på det, men jag har inte haft varken ork eller tid och då och då har jag ingen motivation heller.

Min mage är aldrig uppsvälld längre!
Tidigare gick jag omkring i månader med en stor mage och det drog ner mig totalt.
Trots att jag visste att min mage var större än den vägde så har det varit väldigt jobbigt.
Nu ser den bättre och bättre ut.
Jag ska fortsätta och försöka att få tillbaka mina drag i ansiktet, men jag tänker inte stressa fram någonting.

Som jag skrev i mitt första inlägg om min diet så är det här någonting jag gör så länge jag orkar,
och de dagar jag orkar. Varje helg lagar jag mat - äter den varm. På söndagar tillåter jag mig själv också att äta bröd till frukost. Men det är så lätt för mig att halka tillbaka i  mina dåliga ovanor så jag försöker att vara strikt mot mig själv med bröddelen. Det är alldeles för lätt för mig att glömma allt jag kämpat för och äta några mackor för mycket (bara för att det är gott) och alldeles för sent på kvällen.
Jag märker tydligt att min mage växer lite under helgen då jag äter lagad mat.
Det blir direkt svårt för mig att äta "lagom" och jag äter för mycket.
Min kropp tackar mig fortfarande för att jag skurit ner på mängden kolhydrater/stärkelse.
Det är något jag behöver vara mycket försiktig med i framtiden.

Jag började den här dieten med att träna väldigt mycket och självklart fick jag ganska snabbt resultat.
Men jag kände att vara sådär hardcore-strikt inte var någonting för mig för hela min vardag bestod av mat och träning och jag mår inte bra av det. Jag blir obalanserad och tränar och äter ojämnt.
Jag försöker idag att äta och träna lagom. Maten fungerar bättre på det här sättet, även om jag inte får resultat lika snabbt som när jag gick all in. Jag tränar 2-3 ggr i veckan istället för 4-5ggr/vecka.
Det för att balansera min träning så att det inte blir att jag tränar jättemycket ena veckan och ingenting andra.
Jag unnar mig själv chips och popcorn ibland. Läsk håller jag mig borta ifrån, men en öl slinker ner ibland.
Jag är själv medveten om att jag saboterar lite för mig själv på det sättet,
men för mig handlar det om att må bra, inte att sträva efter ett mål som kommer att göra mig olycklig.

Saker rör på sig i rätt riktning och på många månader så behöver inte morgonen börja med tårar och för tighta kläder. Trots att jag har 3,5-4kg kvar till min målvikt, så känner jag mig ganska tillfreds med mig själv.
Det viktiga är inte att jag går ner till den vikt jag startade med.
Det viktigaste är att jag mår bra, jag kan inte betona det för mycket.

Jag har lärt mig otroligt mycket om mig själv och jag är så enormt glad att jag tog det här steget.
Jag har förfint mina näringskunskaper och lärt mig göra alternativa maträtter.
Mitt sätt att äta är inte längre destruktivt och det är lättare att ta hand om mig med en kost som lyfter upp mig istället för att bara ge mig dåligt samvete.

Kommentarer
Postat av: Mina

Tack, förr komplimangen, Snuttan! Jag behöver verkligen höra sådant! Och nuförtiden accepterar jag faktiskt beröm, vilket var sjukt svårt att gör tidigare.. Tänk vad mycket bättre man kan må av att få en "klapp på axeln" =)



Så jag får ta och klappa tillbaka... Du är så otroligt fin, du med! jag förundras alltid över hur du lyckas bli så fin på kort, även när du spexar till det lite =D



Och fan, vad duktigt du har jobbat på med dina matvanor och träning! Skönt att du verkar ha hittat det som funkar för dig! Dina tankar om att göra saker och ting lite lagom och inte slå över i det extrema (som jag gärna gör, tyvärr) låter så sunt!



You go, girl!

2010-12-10 @ 12:43:06
URL: http://minaskaflytta.blogg.se/
Postat av: linx

Bra jobbat

Saknar dig. kan berätta att ja gått upp lika mycke som du gått ner sen sist vi sågs . Aldrig vägt så här mycket så asnajs ...

2010-12-10 @ 16:28:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0