.


Om jag skulle göra en lista över mina misslyckanden skulle jag fastna.
Jag väljer därför att fokusera på allt det vackra i mitt liv och allt det jag gör för att förbättra min och andras tillvaro till det bättre. Trots att jag idag känner mig helrutten från topp till tå så vet jag att det bara är mitt känslomind som spelar mig ett spratt.
Jag gör otroligt mycket för att andra ska ha det bra.
Jag ger ständigt av mig själv för att påverka.
Tanken är inte att jag ska lyfta mig själv till skyarna eller dra på mig världens hybris,
men ibland är det viktigt att man snarare pekar på allt som är bra istället för att stirra sig blind på sina misstag.
För jag har gjort misstag. Jag har gjort enormt många misstag. Vissa stora, andra små.
Men mina misstag definerar inte den jag är. Jag är inte mina snedsteg.
Jag väljer att låta mina aktiva val stå för den personen jag är och den person jag strävar efter att vara.
En person tillfreds i själen och oavsett hur svåra dagarna kan vara så vet jag att jag gör allt i min makt för att göra världen till en bättre plats. Mina armar räcker inte till.
Ibland bryter jag ihop för att jag inte kan göra mer än det jag gör.
För oavsett hur mycket jag än ger så är det aldrig tillräckligt.
Men jag gör det jag kan.
Jag är begränsad i min tillvaro och kan inte vara på så många olika platser samtidigt,
och jag kan inte heller ge bort pengar jag inte har.
Men det jag gör, det gör jag helhjärtat.
När jag var 15 år blev jag vegetarian.
Hösten 2008 blev jag vegan och har levt som vegan sen dess.
Vissa val har haft stor betydelse för mig och har haft enorm påverkan på hur jag valt att leva mitt liv.
Många gånger har det blivit någon slags dominoeffekt av det hela och ett val har knuffat mig i rätt riktning att fortsätta att välja och värdera saker i livet till ett högre pris än det vi kan förstå.

Jag fortsätter att skänka pengar till WWF.
Det är otroligt viktigt för mig att kunna ge av de medel jag har för att förbättra livet för vår vänner och vår sköra jord. Nej, det blir inte mycket pengar över, men för mig är det viktigare att göra det jag kan än att köpa matriella saker vars betydelse kommer att avta var dag, medan ett vettigt beslut påverkar oss i ett större format.
Jag fortsätter att stötta greenpeace.
Jag fortsätter att handla mina kläder på second hand.
Jag har gjort ett val att sluta äta kött och jag är säker på att jag kommer att gå till graven med det beslutet.
Min senaste lilla katt kommer från katthemmet. Hon är nu adopterad av oss.
Tidigare har vi varit jourhem åt små tassar som behöver ett varmt hem och oändligt med kärlek tills någon vill ta med dem hem.
Jag skänker pengar till läkare utan gränser och till olika organisationer som finns på plats vid exempelvis naturkatastrofer. Jag köper produkter på body shop och bidrar därigenom till kampen mot skövlingen av regnskogen, kampen mot trafficking och massor av andra saker.
Jag köper ekologiskt och rätvisemärkt så mycket jag kan.
Jag bär varken skinn eller päls eller någon annan form av animalisk utnyttjning.
Jag gör det jag kan.
Jag gör det jag kan för vår natur och för mina vänner och min familj.

Men jag kan inte vara stark jämt.
Idag är jag nedslagen och känner mig så sliten och tom.
Så otillräcklig och kraften sugs ur mig vid varje utandning.
Men jag vet. Jag vet att jag betyder.
Jag vet att jag gör skillnad, trots att jag inte själv känner det.
Ibland behöver jag rita upp och skriva listor för att verkligen lägga märke till allt jag åtagit mig.
För att känna att jag spelar någon roll.
Ibland är det viktigt att inte sänka blicken och missa målet när vägen år snårig.
Tanken är inte att jag ska visa hur jävla awesome jag är.
Jag behöver knuffa mig själv på banan igen.
Jag räknas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0