Raw food



Jag har beslutat mig för att tillfälligt ändra min kost, och under dagen som gått har jag fått modifiera mitt beslut att bara äta råkost och frukt.
Jag kommer fortfarande att utgå från raw food-konceptet, men jag har valt att inte utesluta kikärtor och bönor.

Anledningen?
Jag gör det här för att må bättre, kort och gott.
Jag har kommit till ett skede då jag är trött på att pröva saker som inte fungerar,
och jag behöver sätta min hälsa (både den fysiska och psykiska) först nu.
Trots att jag i nuläget lever väldigt nyttigt (-vegan, tränar ofta, dricker alkohol sällan) så behöver jag avancera min nuvarande kost för att nå mitt mål, dvs att nå min vanliga vikt.
Nu ligger jag +8 kg och det här är ett experiment för att se om jag kan nå mitt mål genom att ändra min kost.
Jag kan i frustrerade stunder tycka att det vore enklare om jag levde väldigt ohälsosamt och inte tränade - för då hade det varit ett enkelt val för att gå ner i vikt. Äter du nyttigt i kombination med träning så går du ner i vikt.
Det är en sjukligt enkel matematik. Men när man redan äter nyttigt och tränar och ändå inte går ner så slutar man att orka.
Jag anser mig själv vara relativt påläst angående kost och träning och jag är mycket medveten om att muskler väger mer än fett etc, så jag behöver inte några råd i det ämnet.
Det handlar om att se olika på saker och göra det som är bäst för en själv.
Det är okej för mig att gå upp i vikt om det handlar om muskler,
men det är inte så i mitt fall, och ingen kan reda ut det enorma frågetecken på varför jag fortsätter att gå upp i vikt och det är jävligt tärande.

Jag kommer att köra det här så länge jag orkar och de dagar jag orkar.
När jag bestämde mig igår så var tanken att jag skulle köra hardcore och fram till novembers slut,
men efter att ha suttit en stund med mina tankar har jag kommit fram till ett wisemind-beslut som troligen kommer att fungera bättre för mig än att köra det där "allt eller inget-stilen".
Den avgörande anledningen är att jag inte mår tillräckligt bra för att orka ta det ansvar det ger att totalt ändra kosten. Jag känner inte att jag är i skick nog att leva så aggressivt i nuläget, så jag får göra det jag kan - göra saft av citroner eller vad man nu vill kalla det. Det har tagit mycket energi till att acceptera att jag inte kan köra så fullt ut som jag vill, men det är nog det absolut vettigaste för mig att göra, även om det suger.

Jag kommer att äta:

- frukt
- färska grönsaker (inklusive bladgrönsaker)
- bönor och kikärtor
- nötter och frön
- rotsaker (äts i deras naturliga tillstånd, alltså inte tillagade)
- lökväxter
- svamp

Jag kan ha glömt något här, det spelar inte så stor roll.
Detta gäller de dagar jag orkar. Jag har så klart som mål att köra så mycket jag kan,
men för att inte översköljas av känslan av misslyckande de dagar jag inte klarar av det så har jag satt ribban realistiskt efter mitt liv.

Egentligen är det ingen överdrivet stor ändring, vegan som jag är, men den stora utmaningen kommer att bli att inte använda mjöl i den utsträckning jag gör (bröd är min passion), inte äta (så mycket) kolhydrater, och att inte värma maten så mycket att alla näringsämnen försvinner.

Mår jag dåligt av det här experimentet kommer jag att sluta omdelbart.
Det är ingenting jag har tänkt genomlida bara för sakens skull.
Jag gör det här för min egen hälsa, och om den svackar så är det ingen poäng i att fortsätta.

Vi får se vart det här slutar.

Kommentarer
Postat av: Mina

Lycka till Snuttan! Och orkar du inte så är det okej, det med!

2010-10-27 @ 15:31:17
URL: http://minaskaflytta.blogg.se/
Postat av: Linn

tack för peppen hjärtat!

2010-10-27 @ 15:45:06
URL: http://bully.webblogg.se/
Postat av: Marcus Norberg

Intressant! Kul att du kommit igång så snabbt, du verkar definitivt vara seriös i alla fall :).



Har du laddat ner Cron-O-Meter ännu? Det är som sagt lätt att underäta när man bara äter råkost eftersom det oftast innehåller mer fibrer och vatten, därav färre kalorier per tugga. Visst, det kan vara bra om du vill gå ner i vikt, men samtidigt ökar det risken för nattlig frossa och sug efter tillagad mat.



Se till att få ner frukten och kolhydraterna också, det är galet viktigt om man vill slippa må som en zombie :).



Lycka till!

2010-10-27 @ 17:28:09
URL: http://frukterian.blogspot.com
Postat av: Linn

Det har jag helt glömt bort, tack för att du påminner mig! Har också beslutat mig för att droppa den där "max-en-månad-gränsen", utan jag kör på så länge jag vill. Det blir bara att man sätter krokben på sig själv annars :) Jag är sprängfylld av energi och är sjukt laddad inför det här!

2010-10-27 @ 17:57:48
URL: http://bully.webblogg.se/
Postat av: Mina

Tack, vad söt du är Snuttan!



Och hur går det med bloglovin'?

2010-10-28 @ 15:09:28
URL: http://minaskaflytta.blogg.se/
Postat av: Mina

Tja, för att få prenumeranter behöver du ju visa upp din blogg! Bästa sättet är att skriva intressanta kommentarer på andras bloggar. Sedan gäller det ju att ha en intressant blogg, med snygg design och mycket bilder. Ja tyvärr! Räcker inte med att skriva bra och engagerat, folk som surfar förbi vill oftast ha lite text och många bilder =S

Dock tycker jag att det är viktigare att du har den bloggen du vill, inte vad alla andra vill ha!

2010-10-28 @ 17:17:20
URL: http://minaskaflytta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0