GO VEGAN!



Avnjuter en kopp thé och mitt hembakta bröd och tittar på animal planet. Igår ägnade jag två timmar åt att titta på Escape to chimp eden, ett riktigt bra program om schimpanser. När jag tittar på program som handlar om djur som behandlas så illa av människor så blir jag så glad av att vara vegan. Jag mådde dåligt väldigt länge över hur ila djur behandlas men jag visste inte vad jag kunde göra. Jag är ju bara en person mot hela världen. På den tiden blev jag överväldigad över hur världen är och jag hade ännu inte tagit beslutet att bli vegetarian. Idag är jag vegan. Jag har inte ångrat det för en sekund. Även om jag ibland saknar ost så väger det aldrig upp för hur bra jag mår av att vara vegan. Jag känner att jag gör så mycket för djuren genom min kost och jag kan vara helt upprymd flera dagar i sträck av att veta att jag gör så mycket jag orkar för djurens skull. Jag äter inte djur och jag har inte heller på mig djur, varken som kläder eller smink. Det.. det känns jättebra.
Jag skulle någon gång vilja jobba som människorna i escape to chimp eden gör. Rädda apor som haft fruktansvärda liv och jobba för att kunna ta tillbaka dem till friheten igen. Jag hoppas att jag någon gång gör det.

Jag kan fortfarande bli överväldigad över hur världen ser ut men jag vet numera att jag gör någonting,
och vet ni - många bäckar små fungerar.
Det går inte att göra allt, men om alla gör lite så kommer det att växa sig större.
Jag är glad nästan varje dag över mitt val.
Bara det är ett skäl till att fortsätta.
Även om man kanske inte vill bli vegan så finns det fortfarande massor av saker man kan göra.
Som att alltid köpa kravmärkt, ekologisk och rättvisemärkt mat (dock har det sistnämnda kanske mer med människor att göra).
Vill man gå ett steg längre kan man alltid bli vegetarian (men kom ihåg - fisk är ingen grönsak!).
Det finns alltid någonting man kan göra.
Det lilla man gör kan rädda ett liv, eller förbättra livet för hundra.
Som minst kanske man kan skänka en hundralapp i månaden till WWF eller någon annan djurorganisatrion.
Det viktiga är inte på vilket sätt man agerar, utan att man agerar.

Ta hand om er, och ta hand om varandra.
http://www.wwf.se/





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0