.



Mina kära klasskamrater har sagt att jag är superfin i håret och att jag passar som blondin.
Det var väldigt värmande att höra. Jag har en vecka på mig att smälta att min hårfärg ser ut som den gör sen blir det ett nytt besök hos frisörn. Nu är jag galet taggad!

Såg en hemsk film idag på socialpsykiatrin. Utan människovärde hette den. Den handlar om instutioner på ön Leros i Grekland där människor behandlas som kreatur. Det är fysiskt sjuka, mentalt handikappade och psykiskt sjuka.
På ett av blocken hade de inte ens kläder. Det var hemskt att se. Hur man kan behandla människor så.
Många skulle klara sig bra ute i verkligheten men de sitter fast där, troligen på livsstid, om inte en släkting skriver under en lapp där denne tar på sig ansvaret för den sjuka. Många är så hospitaliserade att det inte går att slussa ut dem i samhället igen, och Grekland har mer eller mindre ingen rehabilitering eller någon som helst psykiatrisk vård.
På ön Leros fanns inga läkare. Inte heller sjuksköterskor, undersköterskor, terapeuter. På 1100 människor finns 2 psykiatriker. En för män och en för kvinnor. Det är allt.
När man tänker efter och jämför så har vi det ganska bra i Sverige i alla fall.
Klart att den har sina brister och jag har alltid varit sån som fallit mellan stolarna men nu får jag ju den vård jag behöver och jag är en välmående och fungerande person idag. Jag har två galet söta katter och det finaste mannen i hela världen.

Mådde dåligt av filmen och nu så sitter jag och tänker på alla människor vars liv består av att bli behandlade som kreatur. Jag har svårt att skaka av mig ledsamheten som bor i mig. Jag kan tycka att ledsamhet och uppgivenhet är bra ibland för annars kanske man inte skulle bry sig om saker och om man inte bryr sig så kan man inte ändra på det man tycker är fel, men det är fortfarande jobbigt att sitta här med all den ledsamheten och inte kunna göra så mycket åt saken - åt situationen.

Jag ska handla mat. Det brukar jag bli piggare av. Älskling ska bara komma ut ur duschen först.
Men sen blir det nog bara att slötitta på tv tills det är dags för träning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0