Ship to Gaza - freedom flotilla



Jag är en bruten människa idag.
För er som varit engagerade vet att frihetsfartyget Ship to Gaza har blivit attackerade av israelisk militär.
Frihetsaktivisterna ombord är frihetsberövade och hittills är dödssiffran uppe i mellan 10-20 personer och många är skadade. Ship to Gaza är en aktion från hela europa som tröttnat på blockaden av Gaza och tortyren av människorna där. Människorna är ockuperade och får inte tillgång till varken mat, rent vatten eller medicinsk hjälp.
Ett stort antal frihetsaktivister i europa har laddat ett antal skepp med förnödenheter såsom mat, vatten, byggmaterial & mediciner. Även läkare finns ombord på skeppen.
Det var 8 skepp från början men två av skeppen var tvungna att stanna på grund av problem med motorerna.
Tidigt imorse attackerades de sex resterande skeppen av israelisk militär som öppnade eld mot de obeväpnade skeppen. De som inte dödats eller skadats svårt sitter nu i ett fängelse i Beer Sheba. Kontakten med skeppen bröts vid femtiden imorse då israelisk militär bordade skeppen. Detta var en fredlig aktion och aktivisterna ombord på skeppen har inte varit beväpnade och de har inte heller haft beväpnat skydd med sig.

Attacken skedde på internationelt vatten och strider därigenom mot internationell lagstiftning.
Det är oklart hur många som omkommit i denna tragiska händelse men dödssiffran befaras att stiga eftersom att många är skadade av olika grad.

Ship to Gazas skepp Sofia är det enda skeppet som inte övertagits av militären.
Det är den enda båten som hålls kvar och är omringad och israeliska örlogsbåtar.
Jag tänker på människorna som skadats och dödats i kampen om friheten och alla mina tankar går ut till de som dött och deras familjer, de som är skadade och de som sitter i fängelse på grund av hatet mot solidaritet och medmänsklighet.

Jag försöker att hålla tillbaka tårarna så gott jag kan, men då och då struntar jag i att försöka att hålla barriären uppe och jag öppnar dammarna och gråter hejdlöst för alla modiga människor som offrat sina liv och sin frihet för andra människor. Idag bär jag min palestinasjal. Brukar inte använda den längre, men idag tänker jag bära den. Bära den för mina fallna kamrater, för människorna i Gaza och för hoppet som isaelisk militär aldrig någonsin kan släcka.

Runtom i landet är det manifestationer. I Örebro är det manifestation 19:30 på Våghustorget.
Kom dit och visa respekt får våra modiga kamrater och medmänniskor, för hoppet och för att visa att vi aldrig tänker låta denna attack gå förbi obemärkt.

All min kärlek till er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0