Ship to Gaza




När skeppen på Ship to Gaza/freedom flotilla bordades i måndags grät jag nästan hela dagen.
Grät för att människor kan vara så jävla onda och för att jag för en nanosekund tappade hoppet om ett fritt Gaza och goda människor. Men de goda människorna var på skeppen och genom att uppmärksamma om situationen Gaza så rör vi oss åt rätt håll och kanske en dag kan människorna där leva i fred.
Jag har läst olika tidningar och många hundratals kommentarer från läsare.
Jag eldar min vrede. Jag blir irriterad att detta ständigt kallas för ett PR-jippo av människor i högerblocket.
Vad jag vet har Hamas ingenting med denna organisation att göra och att Hamas nu har fått mer PR är enbart Israels förtjänst. Många av människorna som lämnat kommentarer verkar tro att om man inte står på Israels sida så står man på Hamas. Behöver allting verkligen vara så svartvitt?
Någonting som verkligen eldar upp mig är filmen som Israel la upp som bevis på att aktivisterna använde sig av våld och hade vapen. Vit flagg var hissad och israeliska komandosoldater hade betsämt sig för att göra en rutonkontroll på samtliga sex båtar, mitt i natten, på internationellt vatten. När de sänkt sig ner från helikopter och aktivisterna började att våldsföra sig på dem hade de inget annat val än att skjuta ner dem i självförsvar.
Den förklaringen låter ju vattentät. För det första. Rutinkontroll - på internationellt vatten? För det andra - de seglade under vit flagg era as!
Jag har sett filmerna som Israel ser som bevis för att vapen förekom och att aktivisterna var allt annat än fredliga.
Jag har hört att ett och annat paintbollgevär kom med och att de hittat köksknivar på båten (de skulle alltså inte ha fått äta mat under dagarna resan pågick heller), men i största fall så använde aktivisterna de medel de hade för att försvara sig. Om komandosoldater hade kommit med automatvapen från båtar och helikoptrar ner på ett fartyg mitt i natten hade jag nog också försökt att försvara mig. Dessutom - på internationellt vatten räknas det som att försvara det land skeppet går under. Jag tycker inte att det är jämförbart att försvara sig med träpinnar och plaststolar mot automatvapen och en av världens mest argsinta militärstyrkor.
Vi pratar om panikslagna människor som får en militärstyrka över sig som skjuter skarpt mitt i natten - det är klart att man slåss för sitt liv.
Sen kanske jag ska betona att filmen där aktivisterna försvarar sig och använder sig av vapen i form av åror, slangbellor, plaststolar & järnrör var på skeppet Mavi Marmara. Ingen svensk på något annat skepp såg några vapen hos aktivister och det var också på Mavi Marmara som situationen var mest våldsam.

Att sen proisraeler försvarar gärningen och Israel genom att säga att Israel sa att de kunde ta varorna och sedan köra dem via landvägen in till Gaza gör mig riktigt arg. Sen när håller Israel sina löften? De har till och med på presskonferenser sagt att de inte tänker åka in med samtliga varor, utan de varor själva tycker är viktiga.
Det är fan det dummaste jag hört. Skulle nu Israel vilja plantera automatvapen är detta ett guldtillfälle eftersom att de fortfarande inte vill ge tillbaka skeppen utan har dem i förvar. Känns inte som att Israel har speciellt många vänner kvar på sin sida. Hillary Clinton, USAs utrikesminister har fördömt attacken och det är ju bra.. detta fördömande skulle vara effektivt på nästan vilket annat land som helst, men Israel har aldrig brytt sig märkbart. Det är dags att sluta upp med de fina orden. Till handling istället! Bojkotta Israel i allt från fotbollsmatcher (u21 spelar i Tel Aviv på fredag), eurovision till mat. Världen behöver visa att vi inte tänker gulla med dem längre.

Jag var så trasig under måndagen, men någonting vackert mitt i allt det sorgsna var att se hur svarta som vita, högern och vänstern (ja, med undantag för moderaten Niklas Wykman som kallade Ship to Gaza för nyttiga idioter & terrorister och KDaren Annelie som till och med visste mer om aktivisternas vapen än vad militären gjorde ) kunde stå där tillsammans - enade i vår sorg och vi stod sida vid sida såsom jag aldrig upplevt att vi tidigare gjort. Så kommer det massa töntar i vägen och säger att det är vänsterpropaganda och enbart vänsterparlamentariker ombord på skeppen. Det stör mig. De har ju nyligen fått över mp i högerblocket - är inte det om något ett motbevis? Låt inte denna tragiska händelse skilja på israel vs hamas. Vänster vs höger. Svart vs. vit. Låt den förena oss.
Vi är i första hand människor.
Det är det viktiga i det här. De som dog på skeppen var människor.
De som fortsätter att dö i Gaza är människor.
Det skepp som hamnade efter på grund av problem med motorn är nu på väg.
Det beräknas vara framme om någon dag.
Israel har sagt att de kommer att boda även det skeppet och eventuellt gå ännu hårdare åt.
Jag ber om ett mirakel. Jag med om medmänsklighet. Jag ber om solidaritet.
Jag ber att komandostyrkorna åker vilse.
Om nu någonting händer så hoppas jag att det ännu en gång sker på internationellt vatten.
Då sitter barnet Israel riktigt i skiten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0